Facebook unlimited

Over facebook kan ik weken vooruit met alle kennis en inzichten die daar op Internet al over zijn vergaard.
Een bedrijfspagina (zoals van onze bieb) werkt idd heel anders dan een persoonlijke pagina, dat merk je vooral bij de reacties op berichten.
Op een persoonlijke pagina komen reacties en likes als vanzelf: er is al heel snel een gesprek gaande, omdat het gaat tussen vrienden/ kennissen.
Op een bedrijfspagina is het echt een kunst om reacties uit te lokken: een gesprek tussen de -onpersoonlijke- bibliotheek of ander bedrijf met een klant ligt veel minder voor de hand.
Over marketing op Facebook kwam ik op Internet de volgende stelling tegen waar ik het zeker mee eens ben:
Niet content, maar conversation is ‘king’. Content is just something to talk about,” (citaat van Polle de Maagt)
Vrij vertaald: wát je schrijft is niet het belangrijkste, maar de reacties die het ontlokt, omdat je als bedrijf in gesprek wil komen met je klanten/fans.
Dit om een band met je fans ofwel een betrokken community op te bouwen.
Dat is dus onze uitdaging: niet alleen maar zenden maar in gesprek komen dmv daartoe uitnodigende content.
Ik heb nog niet echt een bibliotheek op facebook gezien die het  ‘ei’ hiervoor al gevonden heeft.

Op Internet is genoeg te vinden als hulpmiddel, maar daarnaast zullen we toch ons eigen wieltje ook moeten uitvinden.
Twee links (van de vele) met te gebruiken info:
Op Frankwatching staat een dossier over hoe content te gebruiken is en op de website Marketingfacts.nl staan 5 gouden tips voor meer interactie met je facebook-fans

Uitnodiging:
Onze facebook pagina ziet er (vnl dankzij Nel :-)) al top uit, ik neem aan dat ieder met een persoonlijk profiel onze bieb al volgt.
Een simpele manier om interactie en verspreiding van onze facebookberichten te bevorderen en het vergroten van onze edgerank (zie 5 gouden tips) is namens jezelf reageren op bibliotheekberichten, dan is het bericht op je eigen tijdlijn ook te zien.
Dan zien meer mensen (ook jouw volgers) onze pagina en als er al één reactie staat is een volgende misschien ook makkelijker gemaakt.
Dus hierbij een uitnodiging om wanneer je een facebookbericht van de bieb tegenkomt, daarop (natuurlijk als je er enige feeling mee hebt) te reageren.
Ben benieuwd naar het resultaat…

5 gedachten over “Facebook unlimited

  1. Het lastige van links, zoals je 5 gouden tips en de links die Rob gebruikt, is dat deze verouderd zijn en Facebook er, na de laatste update van een paar weken geleden, wéér anders uitziet. Ik kan nu opeens de berichten die de bibliotheek (en andere pagina’s die ik volg) plaatst bekijken via Page Feed, dat je onder het kopje Pagina’s vindt. In 2012 kwamen deze berichten gewoon op mijn startpagina binnen. Als je boven Page Feed met je muis beweegt, verschijnt er een potloodje en kun je ervoor kiezen om deze bij je favorieten (1e kopje) toe te voegen. Wel jammer dat je nu een extra handeling uit moet voeren om de berichten van ons te zien. Ik ben benieuwd of de gemiddelde Facebooker dit wel weet? Als iemand uit je vriendenkring op een van onze berichten reageert, of een like geeft, dan komt het bericht wel op je startpagina. Facebook heeft ook nog eens de neiging om niet bij alle gebruikers tegelijk de wijziging door te voeren, waardoor het soms moeilijk uit te leggen is. Ik ben het met je eens dat een reactie reacties oproept en was echt verbaasd over de 13 conversaties op het bericht over de Watersnoodramp. Dat was ‘leuk’! ; )

  2. Toen vergat ik het laatste zinnetje: Ook met je eens dat het goed zou zijn als de collega’s op de berichten van ons Facebookaccount gaan reageren om het bereik te vergroten

  3. Zeker een goeie actie om de collega’s te laten liken, reageren en delen (als ze het ook echt menen natuurlijk 😉
    En ja, het blijft altijd iets met Instellingen die wijzigen. Belangrijker is dat je als beheerder de aangekondigde wijzigingen snapt. En weet WAAR alles zit.
    Wat ik ook wel een goeie vind, is om nieuwtjes op de website door te geven op FB. Er zijn natuurlijk wel automatische oplossingen voor (bijv. RSS Graffiti http://www.facebook.com/RSS.Graffiti) maar ik doe het toch liever handmatig. Dan heb je ook controle over het verhaaltje dat je bij de update zet en de afbeelding.
    Ik begrijp het toch goed dat Nel van FB is en jij, Tineke, het Twitter account doet?

  4. Ik ben geen fan van automatische oplossingen, je volgers hebben dat snel in de gaten (kijk naar koppeling twitter/facebook, niet doen!)
    Website/ facebook koppelen verbetert m.i. je facebook-site niet.
    Bovendien communiceer je op facebook anders dan op je website, vind ik een duidelijk verschil. Sommige websitenieuwtjes kunnen wel op facebook, andere niet en soms kom je dingen tegen die alleen op facebook leuk zijn.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s